Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Nowe technologie zabijają kreatywność u dzieci – mit czy fakt?

Edukacja szkolna
Nowe technologie zabijają kreatywność u dzieci – mit czy fakt?

W dobie wszechobecnych nowoczesnych technologii coraz częściej pojawia się pytanie: czy smartfony, tablety i gry komputerowe ograniczają kreatywność dzieci?

Zwolennicy tej tezy twierdzą, że nadmierne korzystanie z urządzeń cyfrowych prowadzi do bierności intelektualnej, spadku wyobraźni i rezygnacji z tradycyjnych form zabawy. Z kolei przeciwnicy argumentują, że technologie mogą być narzędziem rozwijającym kreatywność i otwierającym nowe możliwości twórczego myślenia. Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie: czy nowe technologie rzeczywiście zabijają kreatywność u dzieci, czy może wręcz przeciwnie – wspierają ją w nowoczesny sposób? Nowoczesne technologie i rozwój dziecka – nie zawsze idą w parze!

W jakich sytuacjach nowe technologie mogą negatywnie wpływać na kreatywność dzieci?

1. Gdy są używane tylko biernie.

Jeśli dzieci spędzają większość czasu na oglądaniu filmów, przeglądaniu mediów społecznościowych czy graniu w gry o naddanej fabule i konstrukcji, w których nie ma miejsca na własne pomysły, ich zdolności twórcze mogą ulec osłabieniu. Zamiast samodzielnie wymyślać historie, rysować czy budować, jedynie konsumują gotowe treści. Taki brak aktywnego angażowania się w proces kreacji prowadzi do zmniejszenia wyobraźni i innowacyjnego myślenia.

2. Gdy eliminują potrzebę samodzielnego rozwiązywania problemów.

Nowoczesne technologie często podają gotowe odpowiedzi. Aplikacje edukacyjne, wyszukiwarki czy sztuczna inteligencja eliminują konieczność samodzielnego myślenia. Oferują łatwy i szybki sposób pozyskania wiedzy i rozwiązania problemu, co często skutecznie kusi i dorosłych użytkowników tego typu narzędzi. Dziecko, wychowujące się z nieograniczonym dostępem do takich ułatwień, nie widzi ich wad i coraz bardziej zaczyna polegać na technologii, przestając rozwijać umiejętność kreatywnego podejścia do skomplikowanych zagadnień.

3. Gdy rozpraszają uwagę i skracają czas koncentracji.

Szybkie, dynamiczne treści w Internecie, krótkie filmy i często przychodzące powiadomienia sprawiają, że dzieci uczą się systemu natychmiastowej gratyfikacji i mają trudności z koncentracją na bardziej wymagających, twórczych zadaniach, takich jak: pisanie, rysowanie czy konstruowanie.

4. Gdy zastępują tradycyjne formy zabawy.

Dzieci, które zamiast budować z klocków, rysować czy wymyślać własne historie, spędzają cały czas przy ekranach, mogą tracić naturalną zdolność do eksplorowania i eksperymentowania w rzeczywistym świecie.

5. Gdy prowadzą do uzależnienia od technologii.

Nadmierne korzystanie z technologii może powodować uzależnienie, przez co dzieci nie rozwijają umiejętności społecznych i nie angażują się w aktywności wymagające kreatywnego myślenia w realnym świecie.

6. Gdy powodują przeciążenie informacyjne.

Dzieci mają dostęp do ogromnej ilości informacji, co może prowadzić do przeładowania treściami i braku miejsca na własne przemyślenia. Gdy mózg jest stale bombardowany nowymi bodźcami, trudniej jest skupić się na kreatywnym procesie twórczym.

7. Gdy wypełniają czas po brzegi, powodując brak nudy, która pobudza kreatywność.

Nuda jest kluczowym elementem kreatywności – to w momentach braku zajęcia dzieci zaczynają wymyślać własne gry i historie. Technologie dostarczają ciągłej rozrywki, przez co dzieci rzadziej mają okazję do samodzielnego poszukiwania inspiracji i pomysłów.

Jak wspierać kreatywność dzieci przy pomocy nowych technologii?

Nowe technologie mogą także wspierać rozwój kreatywności u dzieci, jeśli są wykorzystywane w sposób aktywny i świadomy. Oto sytuacje, w których technologia staje się narzędziem pobudzającym twórcze myślenie:

1. Gdy dostarcza narzędzi do pracy twórczej.

Nowoczesne aplikacje i programy umożliwiają dzieciom realizowanie własnych pomysłów w różnych dziedzinach, takich jak: rysowanie, komponowanie muzyki, edytowanie filmów czy programowanie. Rozwijają kreatywność bo inspirują i zachęcają do działania.

2. Gdy umożliwia eksperymentowanie i testowanie pomysłów.

Dzięki nowym technologiom dzieci mogą bez ograniczeń próbować różnych rozwiązań i uczyć się na błędach, co rozwija ich pomysłowość. W wirtualnym świecie można łatwo cofać zmiany, poprawiać projekty i eksperymentować bez ryzyka strat.

3. Gdy wspiera współpracę i wymianę pomysłów.

Nowe technologie umożliwiają dzieciom wspólną pracę nad projektami, dzielenie się pomysłami i inspirowanie się nawzajem. Pomagają w pracy zespołowej, co rozwija kreatywne myślenie poprzez wymianę różnych opinii i punktów widzenia.

4. Gdy dostarcza inspiracji i otwiera na nowe idee.

Internet zapewnia nieograniczoną bazę wiedzy i pomysłów. Dzieci mają dostęp do inspirujących historii, eksperymentów i sztuki z całego świata. Mogą odbywać wirtualne spacery po muzeach, galeriach sztuki czy planetariach, co pobudza ciekawość, wyobraźnię i kreatywność.

5. Gdy korzysta się z niej w sposób świadomy i zrównoważony.

Najważniejsza jest równowaga – jeśli technologia jest używana jako narzędzie wspierające, a nie dominujące w codziennym życiu dziecka, może stać się cennym zasobem w procesie rozwoju i nauki.

Podsumowując, możemy powiedzieć, że technologia sama w sobie nie ma ani dobrego, ani złego wpływu na rozwój kreatywności. Kluczowe jest to, w jaki sposób i w jakim zakresie dzieci z niej korzystają. Jeśli jest używana w sposób bierny – ogranicza samodzielne myślenie, rozprasza uwagę, zastępuje aktywną zabawę i prowadzi do uzależnienia. Jednak przy odpowiednim, świadomym wykorzystaniu do tworzenia, eksperymentowania, rozwiązywania problemów i współpracy, może stać się potężnym narzędziem wspierającym kreatywność.

Zobacz także: Jak nowe technologie zmieniają współczesną edukację

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Porozmawiaj na czacie
Otwórz czat Nasi doradcy pozostają do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.
Skip to content