Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Od czego zależy dobra relacja z uczniami w szkole średniej?

Edukacja szkolna i przedszkolna
Od czego zależy dobra relacja z uczniami w szkole średniej?

Każdemu wychowawcy zależy na zbudowaniu właściwej relacji z uczniami. Ta przecież, daje szansę na dobrą i przynoszącą oczekiwane efekty współpracę.  Ci starsi uczniowie, rozpoczynający naukę w szkole średniej wydają się mieć bardziej sprecyzowane oczekiwania wobec swojego nauczyciela. Wydają się także być bardziej krytyczni, dlatego warto mieć odpowiedni plan na to, jak tę relację budować. Każdy wychowawca powinien zacząć od poznania swoich uczniów, by jak najszybciej rozpoznać ich talenty, uzdolnienia, oczekiwania, przemyślenia na temat życia i problemy, z jakimi się borykają. Od czego w takim razie zależy dobra relacja z uczniami w szkole ponadpodstawowej?

Ważna są tu szczerość, autentyczność i życzliwość

Podczas pierwszej lekcji warto szczerze opowiedzieć o sobie, o tym, co się lubi i czym się interesuje. Czego oczekuje się od młodzieży, jaką klasę i relacje między uczniami chce się stworzyć. Można także powiedzieć o tym, czego by się nie chciało i co na pewno nie będzie tolerowane. Ważna są tu szczerość, autentyczność i życzliwość. A także zdecydowany, ale i budzący sympatię ton głosu. Można pozwolić sobie na żart, który wprowadzi nieco luzu i pozwoli uwierzyć w to, że z takim wychowawcą nie jest straszna żadna szkoła. Można także przygotować ankiety dla uczniów, w których można zapytać młodzież o ich 3 zalety i 3 wady. Dzięki jej przeprowadzaniu, można poznać oczekiwania ucznia wobec szkoły i wychowawcy, rodzaj relacji na jakich im zależy. Warto też zapytać o motto życiowe, ulubiony wiersz, cytat z piosenki oraz myśl towarzyszącą im w chwili obecnej. Za zgodą uczniów, można „na głos” przedstawić te informacje, które pozwolą na wzajemne poznanie.

Czytaj także: Pomysły na ciekawe godziny wychowawcze

Od czego zależy dobra relacja z uczniami? Od wspólnych inicjatyw i wspólnego działania

Każda godzina z uczniami oraz przerwa to dobra okazja do rozmowy i obserwacji, która pozwoli lepiej poznać ucznia lub dostrzec rodzące się problemy. Da to szansę na odpowiednią i szybką reakcję. Sprawiając, że tworzy się dobra relacja, bo uczeń ma świadomość, że wychowawca jest osobą autentycznie zainteresowaną jego problemami, a te w mniejszym lub większym stopniu ma każdy uczeń. To właśnie czujność, wrażliwość, umiejętność słuchania, empatia i skuteczność w działaniu, mogą pomóc rozwiązać niejeden zauważony problem.  Niezwykle ważne są wspólne inicjatywy i działania, które również tworzą pozytywną atmosferę dobrej współpracy, zaufania, pokazując, że wychowawca to nauczyciel lubiący młodzież i swoją pracę. Dodatkowo utwierdza to uczniów w przekonaniu, że to kompetentna osoba, którą się lubi i której należy się szacunek. Pewnie nieraz młodzież zaskoczy swoim zachowaniem, przyczyni się do zdenerwowania, złości, być może zawiedzie zaufanie. Jest wpisane w pracę nauczyciela… Oczywiście, po wyciągnięciu adekwatnych do czynu konsekwencji, warto zapomnieć o sprawie, nie pielęgnować złości czy niechęci, bo zdecydowanie nie służy to pozytywnej relacji. Nikt nie lubi ciągłej krytyki i łatek, które niektórzy zbyt często są skłonni przypinać… Warto być nauczycielem i wychowawcą, jakiego samemu by chciało się mieć. Autor: Daniel Buchowiecki – nauczyciel dyplomowany i wychowawca w szkole ponadpodstawowej

Przeczytaj także: Jak współpracować z rodzicami uczniów?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content