Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Pomysły na ekologiczne warsztaty w przedszkolu

Edukacja szkolna i przedszkolna
Pomysły na ekologiczne warsztaty w przedszkolu

22 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Ziemi, wykorzystajmy tę okazję na przybliżenie dzieciom tematów ekologicznych. Jak przeprowadzić ekologiczne warsztaty w przedszkolu?

O Światowym Dniu Ziemi i jak uczyć o ekologii – przeczytasz tutaj.

Na ekologicznych warsztatach można pokazać dzieciom, czym jest prawidłowa segregacja śmieci oraz na czym polega recykling. Dzięki tej wiedzy będą mogły pomagać swoim rodzicom czy opiekunom w dbaniu o planetę. Dodatkowo, w przedszkolu mogą powstać miejsca do segregacji, a dzieci, które znają zasady, będą miały satysfakcję z przyłożenia się do dbania o ekologiczny styl życia.

Dzieci mogą też poznać podstawy zdrowego odżywiania. Podczas warsztatów mogą, z pomocą opiekunów w przedszkolu, przygotować zdrowe sałatki lub kanapki. Można też pokazać, jak zrobić sok ze świeżo wyciskanych owoców albo pokazać dzieciom, że nie trzeba pić wody z butelki, bo w wielu miejscach można korzystać z wody z kranu (dodatkowo ją filtrując). Każde z dzieci może też otrzymać butelkę, w której mogą przynosić swoje napoje lub po prostu korzystać z niej na terenie przedszkola.

Krótki film dla dzieci: Skąd się biorą produkty ekologiczne?

https://youtu.be/7_2NNcSqu5w

Wiosna sprzyja spacerom, dlatego w ramach warsztatów ekologicznych, spacer do lasu stanie się okazją dla dzieci do prawdziwej nauki w praktyce. Opiekunowie mogą przeprowadzić lekcję w plenerze, gdzie opowiedzą dzieciom o tym, jakie zwierzęta zamieszkują polskie lasy. Dzieci mogą próbować rozpoznawać ptaki po ich śpiewie. To też dobry moment, by pokazać różne odmiany drzew czy roślin, które można spotkać na swojej drodze. Warto zwrócić uwagę dzieci na mchy czy porosty (jeśli będzie naprawdę czyste powietrze i sprzyjające warunki), opowiedzieć o królestwie grzybów.

Podczas spaceru można opowiedzieć dzieciom o tych zwierzętach, które są mniej widoczne. Na przykład różnego rodzaju owady, pająki, płazy czy gady.

Dzieci mogą wysłuchać wiersza dotyczącego natury, takiego jak na przykład W. Ścisłowskiego pt. „Raz na sośnie siadła pliszka”:

„Raz na sośnie siadła pliszka – no i co wynika z tego? Drgnęła gałąź-spadła szyszka. No i co w tym ciekawego? Szyszka była już dojrzała. No i co wynika z tego? Więc nasiona wyleciały. No i co w tym ciekawego? Z nasion drzewka tam wyrosły. No i co wynika z tego? Cóż, po latach ścięto sosny. No i co w tym ciekawego? Z drewna papier wnet zrobiono. No i co wynika z tego? Dziś jest książki twojej stroną. Dziękuj pliszce (drzewom), mój kolego!”

Rozmowa z dziećmi o wysłuchanym wierszu pozwoli pokazać dzieciom procesy zachodzące w przyrodzie i wykorzystywanie dóbr naturalnych przez człowieka. Może uda się wspólnie ułożyć krótką rymowankę na temat życia w lesie.

O tym, dlaczego warto uczyć dziecko ekologii na co dzień? Pisaliśmy już tutaj.

Warto wprowadzać tematy ekologiczne jak najwcześniej. Im szybciej zaznajomimy dzieci z ekologią, szczególnie robiąc to przez zabawę, tym większa szansa na to, że będą na co dzień zwracać uwagę na problemy naszej planety.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content