Szkoła to dla uczniów bardzo ważne miejsce nie tylko ze względów edukacyjnych. To tam dzieci i młodzież obcują z rówieśnikami i nauczycielami, przez co uczą się komunikacji i życia w społeczności. Szczególnie teraz, w dobie pandemii i nauki zdalnej, te relacje są bardzo ważne. Jak wyglądają i na co wpływają? Od blisko trzech miesięcy w gdyńskich szkołach realizowane jest unikatowe w skali kraju badanie dotyczące jakości relacji szkolnych. Dotyczą budowania więzi między uczniami, nauczycielami i rodzicami. Projekt naukowo badawczy, „Ocena jakości relacji panujących wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrektorów w szkołach prowadzonych przez Gminę Miasta Gdynia” finansowany jest ze środków miejskich. Realizuje go fundacja „Dbam o mój Z@sieg”. Badania ilościowe powoli się kończą. Obecnie badacze dotarli do wypowiedzi ponad 4700 uczniów, docelowo planują zebrać opinię od 6 tysięcy.
Inni czytali: Nauczyciel jak ogrodnik, czyli jak budować szkołę włączającą
Siła relacji nawiązywanych w szkole. Pierwsze wyniki badania
Przede wszystkim, 80 procent uczniów przyznało, że lubi chodzić do szkoły. Powodów jest bardzo wiele.
– Bardzo fajna atmosfera, kontakt z kolegami, mili nauczyciele, przyjaźnie, później pierwsze miłości, bliska odległość od domu, możliwość uczenia się w sprawdzonych warunkach – mówi Maciej Dębski, przewodniczący fundacji „Dbam o mój Z@sięg”.
– Jak tak przeglądam listę odpowiedzi uczniów, dochodzę do wniosku, że większość gdyńskich uczniów uwielbia chodzić do szkoły, bo w niej zaspokaja swoją naturalną potrzebę do bycia we wspólnocie. I to bardzo pocieszające z jednej strony, z drugiej zaś niepokoi mnie przedłużająca się pandemia koronawirusa, bo do niewątpliwych problemów z przyswajaniem wiedzy podawanej na odległość, dochodzi w wielu przypadkach brak relacji osobistych między uczniami czy nauczycielami – dodaje.
Może Cię zainteresować: Nauczyciel ma dobre relacje z uczniami? Może ratuje im życie…
Faktycznie, pandemia koronawirusa i wiążąca się z nią konieczność nauki zdalnej lub hybrydowej, wpłynęła znacząco na samopoczucie uczniów. Dobrostan psychiczny badanych uczniów obniżył się aż o 55,1%. Taki odsetek uczniów czuje się psychicznie aktualnie dużo gorzej lub trochę gorzej w porównaniu do czasu sprzed pandemii. A co, jeśli chodzi o relacje?
– Co trzeci uczeń przyznał również, że w trakcie pandemii pogorszyły się jego relacje z kolegami – dodaje Dębski. – Warto odnotować, że w 70% przypadkach pandemia nie miała wpływu na relacje uczniów z nauczycielami, a w przypadku relacji z rodzicami prawie 30% uczniów przyznało, że ich relacje z rodzicami w trakcie pandemii polepszyły się.
Wnioski z badań
Dobrej jakości relacje panujące między uczniami, rodzicami i nauczycielami są podstawą edukacji. Wpływają one pozytywnie na dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny całej społeczności szkolnej. Relacje wpływają jednak nie tylko na edukację, ale również, a może przede wszystkim, na ogólne samopoczucie psychiczne dzieci i młodzieży. Jak zaznacza Maciej Dębski, dbanie o taki stan rzeczy, to nie tylko obowiązek rodziców.
– Jeśli już rozmawiamy o szkole – to powinność państwa, instytucji rządowych, organu prowadzącego czy wreszcie samych dyrektorów i nauczycieli – powiedział. – Współczesny nauczyciel to z punktu widzenia młodzieży nie tylko osoba, która przekazuje młodemu pokoleniu określoną w podstawie programowej partię wiedzy, ale również towarzysz, powiernik, spowiednik, do którego można zwrócić się z problemem osobistym.
Jak pokazują wyniki badań, uczniowie gdyńskich szkół mają dobre i silne relacje z nauczycielami. Tylko 15% z nich przyznało, że nie ma w szkole nauczyciela, do którego mogliby zwrócić się w przypadku doświadczania problemu osobistego. 27% uczniów przyznało, że jest w szkole jeden taki nauczyciel. 24% stwierdziło, że takich nauczycieli jest dwóch lub trzech lub nawet więcej niż trzech (12%). Te wyniki również są dowodem na to, że siła relacji nawiązywanych w szkole jest niezwykle ważna. Dzięki nim uczniowie nie boją się zwrócić o pomoc w trudnej sytuacji. Dotyczy to nie tylko relacji z nauczycielem, ale także rodzicami i rówieśnikami. Przeczytaj również: Czy nieobecności w szkole mogą być wyznacznikiem problemów psychicznych uczniów?
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ