Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Sprawdzone metody nauczania zasad ortograficznych w klasach 1-3

Edukacja szkolna
Sprawdzone metody nauczania zasad ortograficznych w klasach 1-3

Wczesny etap edukacji, czyli klasy 1-3 szkoły podstawowej, to niezwykle ważny czas w rozwoju dziecka. To właśnie wtedy uczniowie stawiają pierwsze kroki w nauce czytania i pisania. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest nauka zasad ortograficznych. Początkowo dla wielu dzieci może wydawać się to trudne i niezrozumiałe, dlatego warto odpowiednio je wspierać w zdobywaniu wiedzy. Jak to robić? Przede wszystkim należy pamiętać, że metody nauczania powinny być dostosowane do możliwości i wieku uczniów. W artykule przedstawiamy skuteczne sposoby, które wspierają najmłodszych w nauce ortografii.

Dlaczego nauka zasad ortograficznych w klasach 1-3 jest tak ważna?

Wczesne lata nauki, zwłaszcza klasy 1-3, to czas, w którym dzieci zaczynają budować swoje umiejętności językowe. Nauka zasad ortograficznych w tym okresie odgrywa bardzo ważną rolę z kilku powodów. Oto one:

  • Fundament poprawnej komunikacji pisemnej – ortografia to podstawowy element języka pisanego, który każdy powinien znać. Umożliwia tworzenie tekstów, które są poprawne, zrozumiałe, wiarygodne i atrakcyjne dla odbiorcy. Błędy ortograficzne mogą utrudniać odbiór treści i sprawiać, że będą one zniekształcone. Jak wiadomo, umiejętność poprawnego pisania jest ceniona w pracy i życiu codziennym, dlatego warto uczyć jej dzieci już od najmłodszych lat.
  • Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – poprawna ortografia ułatwia skuteczne porozumiewanie się na piśmie. Dziecko, które zna zasady pisowni, potrafi więc pisać teksty, które są jasne, czytelne i zrozumiałe dla innych. Pisze też szybciej i z większą pewnością siebie.
  • Kształtowanie nawyków pisowni – dzieciom w młodszym wieku łatwiej jest wykształcić poprawne nawyki ortograficzne. Uczniowie klas 1-3 uczą się poprzez naśladownictwo i powtarzanie. Regularne ćwiczenia pomagają utrwalić odpowiednią pisownię wyrazów i zapobiegają późniejszym trudnościom.
  • Wzmacnianie pewności siebie i motywacji – uczniowie, którzy opanują ortografię rzadziej odczuwają stres związany z pisaniem i przekazywaniem swoich myśli. Mają też większą pewność siebie. Czują się pewniej w kontaktach pisemnych (takich jak e-maile, notatki, prace domowe). Widząc postępy w nauce oraz docenienie ze strony nauczycieli czy rodziców, stają się bardziej zmotywowani do dalszej pracy i rozwoju.
  • Rozwój koncentracji i logicznego myślenia – uczenie się ortografii wymaga skupienia, zapamiętywania i stosowania reguł. To wszystko sprzyja rozwojowi umiejętności poznawczych. Dzieci uczą się analizować, rozpoznawać wyjątki i szukać uzasadnień dla pisowni, co wspiera też ich logiczne myślenie i ćwiczy umysł.
  • Lepsze przygotowanie do dalszych etapów edukacji – w starszych klasach wymaga się od uczniów pisania dłuższych wypowiedzi. Znajomość ortografii jest wtedy konieczna. Dziecko, które opanuje zasady pisowni na początkowym etapie, będzie miało solidne podstawy, aby rozwijać swoje umiejętności językowe. Ponadto, znajomość ortografii jest potrzebna nie tylko na lekcjach języka polskiego. Poprawna pisownia przydatna jest też w nauce innych przedmiotów, gdyż uczniowie muszą pisać notatki, odpowiedzi czy wypracowania. Poprawna pisownia jest oceniana na sprawdzianach, w wypracowaniach i testach.
  • Kształtowanie szacunku do języka ojczystego – poznawanie reguł ortograficznych to również nauka dbałości o język. Uczniowie dowiadują się, że każdy język ma swoje zasady, których należy przestrzegać. Buduje w nich to szacunek do kultury i tradycji językowej.

Jak wspierać dzieci w nauce ortografii? Sprawdzone sposoby

Nauka ortografii w klasach 1-3 to jedno z istotniejszych wyzwań stojących przed nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej. Na szczęście są sposoby na zachęcenie dzieci do nauki i wsparcie ich w zdobywaniu wiedzy. Poniżej znajdziesz sprawdzone porady i metody.

Nauka poprzez zabawę

Dzieci w wieku wczesnoszkolnym uczą się najefektywniej, gdy nauka łączy się z zabawą, działaniem i ruchem. Warto więc wykorzystywać różnego rodzaju gry ortograficzne – planszowe, karciane czy ruchowe. Zabawy typu ortograficzne bingo, memory z trudnymi wyrazami czy kalambury ortograficzne angażują uczniów i pomagają w zapamiętywaniu pisowni.

Rymowanki i wierszyki ortograficzne

Rymowane formy ułatwiają dzieciom zapamiętywanie trudnych zasad. Krótkie wierszyki mogą sprawić, że uczniowie łatwiej przyswoją skomplikowane reguły pisowni i ich zastosowanie w praktyce.

Wizualizacja, kolory i obrazki

Kolorowe zaznaczanie trudnych liter w wyrazach pomaga uczniom skupić uwagę na konkretnych fragmentach słowa. Wizualna forma nauki pozwala szybciej utrwalić pisownię i wspiera dzieci, które są wzrokowcami.

Ciekawym sposobem jest też wprowadzanie zasad ortograficznych w formie obrazkowej – dzieci wklejają obrazki do zeszytów i regularnie do nich wracają lub same przygotowują ortograficzne lapbooki (w ruchomych częściach samodzielnie przygotowanej książeczki umieszczają zasady ortograficzne).

Dyktanda z elementami zabawy

Zamiast tradycyjnych, monotonnych dyktand warto stosować dyktanda z elementami zabawy. Mogą to być dyktanda tematyczne z zagadkami lub rysunkami, które dzieci muszą uzupełnić wyrazami. Można też organizować dyktanda biegane, w których uczniowie czytają fragmenty tekstu z różnych stacji i zapisują je w zeszycie.

Regularność i systematyczność

Ortografia to umiejętność wymagająca ćwiczenia i systematyczności. Codzienne powtórki mają tu ogromne znaczenie. Warto więc każdego dnia poświęcić przynajmniej 5 minut na zabawę z ortografią. Codzienne krótkie zadania, jak np. pisanie 2-3 wyrazów, powtarzanie reguł czy tworzenie zdań z trudnymi wyrazami potrafią być efektywniejsze niż długie, ale rzadkie lekcje.

Docenianie postępów

Gdy dziecko robi postępy w nauce ortografii warto to zauważać, doceniać je i chwalić. Będzie to motywacją i zachętą do dalszej pracy i rozwoju.

Ważne jest też podejście do błędów. Pamiętajmy, że dzieci mają prawo je popełniać, zwłaszcza na początku – to naturalna część procesu uczenia się. Nie powinny być za nie oceniane ani odczuwać presji. Nadmierny stres może jedynie zablokować dziecko i sprawić, że ortografia zacznie kojarzyć się z czymś trudnym i nieprzyjemnym.

Personalizacja nauki

Dzieci uczą się łatwiej i szybciej zapamiętują reguły i ich zastosowanie, gdy materiał odnosi się do ich codziennego życia. Można więc tworzyć listy trudnych wyrazów, które dotyczą np. imion uczniów, nazw zabawek czy miejsc znanych z otoczenia.

Nowy słowniczek ortograficzny dla klas 1-3

Warto też pamiętać, że w skutecznej nauce ortografii pomocne są także odpowiednie materiały edukacyjne. W ofercie WSiP od niedawna znaleźć można nowość – słowniczek ortograficzny dla klas 1-3. Publikacja jest bardzo wygodna i intuicyjna w użytkowaniu. Składa się z dwóch części: omówienie zasad + słowniczek ortograficzny. Nawigację po słowniczku ułatwiają m.in. litery na brzegach oraz kolorystyczne oznaczenia wyrazów. Co ważne, w słowniczku uwzględniono nowe zasady pisowni, które będą obowiązywać od stycznia 2026 roku.

Słowniczek sprawdzi się jako idealny prezent dla ucznia na zakończenie roku szkolnego.

Zobacz fragment >>

W skrócie o słowniczku:

  • Ponad 3500 haseł
  • Omówienie najważniejszych zasad ortograficznych – 13 sketchnotek z zasadami ortograficznymi
  • 11 nagrań legend ortograficznych pod kodami QR – w tekstach występuje dużo wyrazów, których zapis może sprawiać trudności ortograficzne
  • 11 quizów ortograficznych na Eduranga.pl – pod kodami QR
  • 28 piosenek o literach – pod kodami QR.

Na końcu znajdują się osobne sekcje:

  • 157 nazw geograficznych
  • 99 skrótów
  • 23 skrótowce
  • 37 par wyrazów kłopotliwych (typu lód-lud).

Nowe zasady ortografii, które wejdą od stycznia 2026 roku

Będąc w temacie skutecznego nauczania zasad ortograficznych warto wspomnieć, że zgodnie z postanowieniami Rady Języka Polskiego od 1 stycznia 2026 roku zaczną obowiązywać nowe zasady pisowni polskiej. Jakie będą to zmiany? Oto przykładowe w nich:

  • Pisownia wielką literą nazw mieszkańców miast i ich dzielnic, osiedli i wsi, np. Warszawianin, Mokotowianin, Chochołowianin.
  • Wprowadzenie rozdzielnej pisowni cząstek -bym, -byś, -by, -byśmy, -byście ze spójnikami, np. Zastanawiam się, czy by nie pojechać nad morze.
  • Ustanowienie pisowni łącznej nie- z imiesłowami odmiennymi (bez względu na interpretację znaczeniową: czasownikową lub przymiotnikową), tj. zniesienie wyjątku zezwalającego na „świadomą pisownię rozdzielną”.
  • Wprowadzenie łącznej pisowni członu pół- w wyrażeniach: półzabawa, półnauka; półżartem, półserio; półspał, półczuwał.
  • Dopuszczenie w parach wyrazów równorzędnych, podobnie lub identycznie brzmiących, występujących zwykle razem, trzech wersji pisowni: z łącznikiem, np. tuż-tuż; trzask-prask; z przecinkiem, np. tuż, tuż; trzask, prask; rozdzielnie, np. tuż tuż; trzask prask.
  • Wprowadzenie pisowni wielką literą pierwszych członów wielowyrazowych nazw geograficznych i miejscowych, których drugi człon jest rzeczownikiem w mianowniku, np. Jezioro Śniardwy, Jezioro Mamry.
  • W nazwach obiektów przestrzeni publicznej wprowadzenie pisowni wielką literą stojącego na początku wyrazu aleja, brama, bulwar, osiedle, plac, park, kopiec, kościół, klasztor, pałac, willa, zamek, most, molo, pomnik, cmentarz (przy utrzymaniu pisowni małą literą wyrazu ulica), np. Most Świętokrzyski, Plac Trzech Krzyży, Cmentarz Powązkowski, Kościół Mariacki, Plac Zbawiciela, Park Kościuszki, Aleja Róż.
  • Dopuszczenie rozdzielnej pisowni z wyrazami zapisywanymi małą literą cząstek takich jak super-, ekstra-, eko-, wege- mini-, maksi, midi-, mega-, makro-, które mogą występować również jako samodzielne wyrazy, np. minispódniczka lub mini spódniczka, super gra lub supergra.
  • Wprowadzenie łącznej pisowni nie- z przymiotnikami i przysłówkami odprzymiotnikowymi bez względu na kategorię stopnia, a więc także w stopniu wyższym i najwyższym, np. niemiły, niemilszy, nienajmilszy, nienajlepszy, nienajgorszy.

To nie wszystkie zmiany. Więcej o nowych zasadach ortografii przeczytasz tutaj.

Nauka zasad ortograficznych w klasach 1-3 – podsumowanie

Nauczanie ortografii w klasach 1-3 jest bardzo istotne. Aby nauka była skuteczna, należy stosować odpowiednie metody dopasowane do potrzeb i wieku dzieci. Nauka poprzez zabawę, aktywność fizyczna, wykorzystanie rymowanek, wierszyków i kolorów sprawiają, że uczniowie chętniej podejmują wyzwanie nauki poprawnej pisowni.

Nauczyciele powinni wykazywać się kreatywnością i cierpliwością, dbać o systematyczne powtórki oraz zauważać i chwalić postępy uczniów. Dzięki pozytywnej atmosferze i regularności dzieci nie tylko lepiej zapamiętują zasady, ale też zaczynają je stosować z przyjemnością i coraz większą swobodą.

Ważne są oczywiście też odpowiednie pomoce i materiały edukacyjne, które ułatwią pracę zarówno nauczycielom, jak i uczniom. Przykładem jest wspomniany słowniczek ortograficzny dla klas 1-3 od WSiP. Zachęcamy do zapoznania się z naszą nowością.

Przeczytaj także: Jak wspierać dziecko w nauce pisania i czytania?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Porozmawiaj na czacie
Otwórz czat Nasi doradcy pozostają do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.
Skip to content