Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Wychowanie przedszkolne w Polsce

Edukacja szkolna i przedszkolna / Wychowanie przedszkolne
Wychowanie przedszkolne w Polsce

Jeszcze 20 lat temu liczba dzieci w przedszkolach nie przekraczała 900 tysięcy, co stanowiło około 40 proc. uprawnionych do tego najmłodszych. Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że wskaźnik ten wzrósł do niemal 95 proc., a do placówek przedszkolnych uczęszcza około 1,5 mln dzieci. W jaki sposób zorganizowany jest system wychowania najmłodszych w Polsce i z czego wynika skokowy wzrost jego popularności?

Pierwsze lata życia dziecka mają kluczowy wpływ na jego rozwój i dalsze losy. Dotyczy to wszystkich obszarów, także zdolności uczenia się oraz rozwijania predyspozycji, określanych jako wrodzone. Duża część pracy w tym zakresie odbywa się w domu, a rola opiekunów jest w tym procesie nieoceniona. Dodatkowym wsparciem jest system wychowania przedszkolnego, dzięki któremu dzieci zdobywają nowe umiejętności społeczne

Może Cię zainteresować: Jak zachęcić do jedzenia przedszkolnego niejadka?

System wychowania przedszkolnego w Polsce

W roku szkolnym 2022/23 w Polsce działało niemal 23 tys. placówek wychowania przedszkolnego, a przez rok ich liczba wzrosła o 75. Na liczbę tę składa się 13,8 tys. przedszkoli, a także 7,3 tys. oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i 1,4 tys. punktów przedszkolnych. Zdecydowana większość, bo niemal 70 proc. placówek jest zarządzana przez organy publiczne.

Środki publiczne przeznaczane na wychowanie przedszkolne stanowią niemal piątą część wszystkich wydatków edukacyjnych, co przekłada się na około 20 miliardów złotych w skali roku. Placówki wychowania przedszkolne są przeznaczone dla dzieci od 3. roku życia, aż do rozpoczęcia przez nie nauki w szkole podstawowej. W tym czasie dzieci mają zapewnioną nie tylko opiekę, ale także przygotowują się do wyzwań edukacyjnych w kolejnych latach.

Zobacz również: Na co zwrócić uwagę przy wyborze butów do przedszkola?

Dlaczego warto wysłać dziecko do przedszkola?

Obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne obejmuje w Polsce dzieci w wieku 6 lat. Patrząc na powszechność i popularność wychowania przedszkolnego także wśród młodszych dzieci, wydaje się, że argumenty za taką decyzją zostały przez rodziców wyartykułowane już wiele lat temu. Warto jednak spojrzeć na to zagadnienie, by jeszcze bardziej utwierdzić się w podjętej decyzji.

Chociaż wysłanie dziecka do przedszkola często wiąże się z obawami, jak pociecha odnajdzie się w nowych okolicznościach, to szybko okazuje się, że w większości przypadków taki strach jest niczym nieuzasadniony. Dzieci uczęszczające do placówek przedszkolnych znajdują się w nich pod opieką wykwalifikowanego personelu, co sprawia, że są tam nie tylko bezpieczne, ale przede wszystkim – zyskują możliwość dodatkowego rozwoju.

Organizacja czasu w przedszkolu, a także różnorodność zajęć sprawiają, że dzieci poznają świat z wielu nowych perspektyw – przyrodniczej, matematycznej czy społecznej. Wycieczki czy spotkania z ciekawymi ludźmi powodują, że dzieci rozwijają swoje zainteresowania i mogą czerpać dodatkową przyjemność z łączenia nauki z zabawą. Co bardzo istotne – dzięki etapowi przedszkolnemu, najmłodsi dużo łatwiej odnajdują się także w realiach szkoły podstawowej.

Nauczyciele przedszkolni mają do dyspozycji szereg pomocy naukowych i wychowawczych, często niedostępnych w domach. Interaktywne i multimedialne pomoce, karty czy tablice, to tylko kilka z pozycji będących w repertuarze każdego niemal przedszkola. Wydawcy edukacyjni stale dostosowują swoje rozwiązania do wychowania przedszkolnego, by jeszcze lepiej odpowiadały one potrzebom nauczycieli i ich podopiecznych. Przykładem takiego kompleksowego podejścia jest chociażby nowy cykl Dobry pomysł!, przygotowany przez WSiP.

Dzieci w przedszkolu – pomimo, że czas spędzają w grupie – uczą się także samodzielności. Konieczność przełamania lęków czy nieśmiałości z pewnością zaprocentuje również w dorosłym życiu. Możliwość zawierania nowych znajomości, a także przyglądania się zachowaniom innych dzieci, to z kolei doskonały sposób na zrozumienie, jak różnorodny jest otaczający nas świat.

Inni czytali: Czy dziecko powinno chodzić do przedszkola?

Czego dzieci uczą się w przedszkolu?

Bazując na zawartości cyklu Dobry pomysł!, który jest efektem pogłębionych badań prowadzonych przez WSiP można prześledzić tematy, z którymi najmłodsi mogą spotkać się w przedszkolu. Na szczególną uwagę zasługują treści związane z obszarem emocjonalnym i społecznym, które są realizowane w każdym tygodniu i wspierane tekstami z zakresu psychologii emocji, pląsami o emocjach, cyklem opowiadań, kartami aktywności oraz pomocami edukacyjnymi.

Cykl wspiera przygotowanie do nauki czytania poprzez propozycje ćwiczeń spostrzegawczości, kształtowanie słuchu fonemowego, a w starszych grupach wiekowych także prezentację liter, naukę czytania sylab, wyrazów i zdań złożonych z 24 podstawowych liter alfabetu. Bardzo istotnym elementem przygotowania do nauki czytania w cyklu Dobry pomysł! jest kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. W boxach dla starszych przedszkolaków znajdują się z kolei klasery z Alfabetami do układania sylab, wyrazów i zdań.

Dowiedz się więcej o cyklu Dobry pomysł!

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content