Szlak wodny, łączący wody Oceanu Atlantyckiego z wodami Oceanu Spokojnego, ma długość ok. 82 km, z czego właściwy kanał stanowi niewielką część całego szlaku. Kanał Panamski to jedna z ważniejszych dróg wodnych pomiędzy Europą a zachodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych. Jest również drogą pierwszego wyboru dla 57,5% wszystkich transportów przewożonych na kontenerowcach z Azji na wschodnie wybrzeże USA. Ile statków rocznie przepływa przez Kanał Panamski? Dlaczego spada poziom wód w Kanale Panamskim? Jakie przyniesie to skutki? O tym poniżej.
Ile statków rocznie przepływa przez Kanał Panamski? Około 14 tys. statków!
Mimo że wody obu oceanów leżą na podobnej wysokości, część przeprawy wyniesiona jest na 26 m n.p.m. Stąd do przeprawienia jednego statku przez system śluz potrzeba milionów litrów wody.
Więcej o sposobach transportu towarów znajdziesz w podręcznikach do przedmiotu Organizacja transportu
Od sierpnia, kiedy poziom wód w sztucznych zbiornikach zasilających kanał spadł drastycznie, po obu stronach kanału w korku czekało nawet ok. 200 statków, zaś 1 września czekało ich 130. Powodem takiego zatoru są wprowadzone obostrzenia. Dziennie, zamiast 40 statków, przepływa ich obecnie tylko 32, a ich zanurzenie nie może przekroczyć 13,41 m (43 ft), zamiast 15,24 m (50 ft). Oznacza to, że statki płyną dłużej oraz zabierają na pokład o ok. 20% ładunku mniej. Średnio czas przepłynięcia kanału wzrósł do ok. 9 dni. Obostrzenia te mają potrwać nawet 10 miesięcy. Największy udział – po 20% statków przeprawiających się przez kanał w ostatnim czasie mają kontenerowce i masowce. Najdłużej czekają transportowce (ok. 13 dni), gazowce (ponad 11 dni), tankowce (ok. 10 dni), masowce (ponad 8 dni). Kontenerowce przepływają kanał praktycznie bez kolejki. Zapewne chodzi tu o terminy, które nie tylko określają ściśle czas dostarczenia ładunku, ale również odbiór kolejnego ładunku w drodze powrotnej. Dlatego też dopłacają za ominięcie kolejki.
Ile kosztuje przeprawienie się przez Kanał Panamski?
Standardowy koszt przejścia przez Kanał Panamski wynosi 60 tys. USD. Na oficjalnej giełdzie ceny za ominięcie kolejki sięgały ok. 800 tys. USD, aby dojść 1 września do ok. 2,4 mln USD. Obecnie kształtują się na poziomie 700-800 tys. USD.
Zależności pomiędzy transportem, kosztami a ceną towaru poznasz dokładnie z podręcznika do przedmiotu Transport w logistyce.
Wydłużony czas transportu, mniejsza ilość towarów transportowanych jednorazowo w połączeniu z wysokimi opłatami za transport mogą znacząco wpłynąć na dostępność i ceny produktów w Europie i w USA. Mniejsza podaż poszczególnych produktów na rynku i wzrost kosztów transportu przyczynią się do wzrostu ceny jednostkowej sprzedaży, w dłuższym okresie może to spowodować wzrost inflacji.
Czytaj także: Egzamin zawodowy: jak pomóc uczniowi, by zdał go na wysokim poziomie?
Dlaczego spada poziom wód w Kanale Panamskim?
Przyczyną drastycznego spadku poziomu wód w jeziorach zasilających w wodę śluzy Kanału Panamskiego jest utrzymująca się od kilku miesięcy na znacznym obszarze Ameryki Południowej susza. Dodatkowym problemem jest zjawisko El Niño, które tę susze potęguje. El Niño związane jest ze wzrostem temperatury w strefie równikowej Pacyfiku, a według CNN rok ten może być najcieplejszy w historii, choćby dlatego, że zjawisko trwa od 9 do 12 miesięcy, a to dopiero początek.
Jakie skutki przyniesie spadek wód w Kanale Panamskim? Jaki ma to wpływ na transport międzynarodowy?
Alternatywą dla Kanału Panamskiego w transporcie pomiędzy wybrzeżami USA jest kolej. Dla pozostałych kierunków jest to konieczność naddania ok. 14 500 km wzdłuż wybrzeży Ameryki Południowej, co oznacza ogromne dodatkowe koszty, jak i kolejne tygodnie żeglugi. Znikomą nadzieję dał w 2012 roku prezydent Nikaragui Daniel Ortega, ogłaszając budowę Kanału Nikaraguańskiego. Jednakże w czerwcu br. wycofał się z tego pomysłu. Dlatego też dla transportu na trasie USA-Azja i USA-Europa najbardziej realną alternatywą staje się transport lotniczy. Co w dobie kryzysu klimatycznego nie jest dobrą wiadomością.