Biologia bez tajemnic
Cykl posiada nr dopuszczenia MEN: 1169/1/2024
Przedstawia biologię w sposób nowoczesny i aktualny. Złożone zagadnienia są zilustrowane szczegółowo opisanymi zdjęciami lub równaniami graficznymi.
Zmienia postrzeganie biologii, inspiruje do pogłębiania wiedzy, pokazuje praktyczne wykorzystanie wiadomości.
Poznaj nasz cykl
W ostatnich latach, zmiany zachodzące w polskiej edukacji przyspieszyły, a pandemia – m.in. poprzez wymuszenie nauki zdalnej, uwidoczniła kolejne obszary wymagające pilnego zagospodarowania. Nowe potrzeby dostrzegli nie tylko nauczyciele, rodzice i uczniowie, ale także wydawcy edukacyjni i autorzy podręczników.
Dlatego na rynku pojawił się nowy podręcznik WSiP dla klasy piątej „Biologia bez tajemnic”, który odpowiada na wszystkie zmieniające się potrzeby.
Metody edukacyjne stosowane przez lata w szkołach, obecnie nie do końca się sprawdzają. Niektóre z nich nadal mogą być używane, ale tylko po ich dostosowaniu do obecnych realiów. Niezaprzeczalnie konieczne jest natomiast wprowadzanie najnowszych osiągnięć wypracowanych przy wykorzystaniu modelu edukacji włączającej. Tworząc nowy podręcznik do biologii, kierowaliśmy się tymi wyzwaniami oraz nowymi wnioskami, które zidentyfikowaliśmy podczas badań terenowych.
Do rąk nauczycieli i uczniów oddajemy nowoczesny podręcznik oraz zeszyt ćwiczeń do biologii, oparte na aktualnej podstawie programowej. Zagadnienia w nich zawarte są prezentowane w atrakcyjnej i nowoczesnej formie. Tematy i sposób ich przekazywania uwzględniają różnorodny poziom wiedzy i umiejętności uczniów oraz potrzebę wyrównywania szans edukacyjnych.
Podręcznik „Biologia bez tajemnic” jest efektem pracy wykorzystującej metodę design thinking. Ta innowacyjna metoda projektowania publikacji edukacyjnych, pozwoliła na skupienie się na potrzebach nauczycieli oraz uczniów. Dzięki starannemu przygotowaniu, mogliśmy wprowadzić na rynek nowatorskie materiały edukacyjne, które wspierają skuteczne nauczanie biologii.
Sprawdź, co zawiera nasz cykl
Podręcznik dla klasy 5
Cykl „Biologia bez tajemnic” jest kontynuacją każdego podręcznika do nauki przyrody, w tym cyklu „Poznajemy przyrodę”, m.in. dzięki zaproszeniu do zespołu autorskiego w klasie 5 Joanny Gadomskiej – jednej z autorek nowego cyklu WSiP „Poznajemy przyrodę”.
Podręcznik do klasy 5 rozwija wiedzę przekazywaną w klasie 4, ułatwia przeskok pomiędzy ekscytującą przyrodą a intrygującą i bardziej wymagającą biologią. Jest idealnie dopasowany do współczesnego ucznia.
Zeszyt ćwiczeń dla klasy 5
Nowy zeszyt ćwiczeń to kopalnia różnorodnych zadań , idealnie skorelowanych z podręcznikiem. Autorom zeszytu przyświecała myśl, że nie wystarczy wiedzieć, trzeba też umieć wykorzystać wiedzę w praktyce.
Sprawdź obudowę metodyczną dla nauczyciela
W poradniku nauczyciela znajdziesz wszystkie materiały, które pomogą przygotować Ci się do każdej lekcji. W publikacji znajdują się scenariusze lekcji, karty pracy, odpowiedzi do zadań z podręcznika i zeszytu ćwiczeń, a także omówienia dodatkowych pojęć i najważniejszych schematów. Poradnik nauczyciela jest dostępny zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej.
Sprawdź, jakie materiały przygotowaliśmy dla ucznia
Podręcznik „Biologia bez tajemnic” do kl. 5 jest dopasowany do współczesnego ucznia. Intrygujące strony działowe, zaciekawiające tematy lekcji, duża liczba kolorowych zdjęć, grafik i schematów, doświadczenia, obserwacje i analizy oraz teksty ułożone blokowo ułatwiają naukę.
Sprawdź, co inni myślą o naszym cyklu
Podsumowanie lekcji jest jasne, schematyczne i zwięzłe. Pomaga w usystematyzowaniu wiedzy z lekcji.
Przyjemna kolorystyka. Bardzo atrakcyjna grafika. Dużo zdjęć, rysunków i schematów.
Wyraźne rysunki i schematy, pozbawione niepotrzebnych szczegółów, a schematy – bardziej przyjazne od ciągłego tekstu, co usprawnia naukę uczniom
Zajrzyj do środka
Jak powstał nasz nowy cykl?
„Biologia bez tajemnic” to nowoczesny podręcznik i zeszyt ćwiczeń dla uczniów klasy piątej szkoły podstawowej. Zawartość podręcznika opiera się na wynikach najnowszych badań naukowych oraz praktycznych informacjach z życia codziennego. Proces tworzenia tej publikacji odbywał się przy wykorzystaniu metody design thinking, dzięki czemu możliwe było przygotowanie materiałów edukacyjnych, które idealnie spełniają potrzeby swoich przyszłych użytkowników.
Design thinking jest metodą, która jest coraz częściej stosowana w innowacyjnych przedsiębiorstwach na całym świecie. Zastosowanie tego podejścia podczas tworzenia podręcznika szkolnego pozwala na precyzyjne zrozumienie potrzeb odbiorców w dynamicznie zmieniających się warunkach. Projekt przeprowadzony przez zespół badawczo-rozwojowy WSiP, zaangażował wielu uczniów i nauczycieli.
Przez wiele miesięcy prowadziliśmy liczne konsultacje, panele dyskusyjne, wywiady i ankiety, a także badania terenowe w różnych częściach Polski, zbierając szczegółowe informacje dotyczące oczekiwań uczniów i nauczycieli. Nowo opracowane materiały zostały przetestowane podczas 600 godzin lekcyjnych, w których uczestniczyło 2600 uczniów i 100 nauczycieli. To pozwoliło nam określić, że:
100% badanych nauczycieli twierdzi, że nowy podręcznik WSiP jest dostosowany do współczesnego ucznia;
91% badanych nauczycieli twierdzi, że nowy podręcznik WSiP jest odpowiedni pod kątem trudności;
96% badanych nauczycieli twierdzi, że podręcznik ma odpowiednią ilość materiału;
99% badanych nauczycieli oceniło grafiki w nowym podręczniku WSiP jako bardzo dobre.
Projektowanie nowego podręcznika metodą design thinking polegało na przygotowywaniu i testowaniu różnych wersji treści, które były oceniane przez nauczycieli i uczniów. Na podstawie uzyskanych opinii, dokonywaliśmy korekt i zmian, a ostateczna wersja podręcznika zawiera wnioski z przeprowadzonych badań. To pozwoliło nam znaleźć się w unikalnej sytuacji, w której na rynku pojawia się nowy podręcznik, już zaakceptowany przez swoich przyszłych użytkowników.
Mogą Cię zainteresować
Geografia bez tajemnic. Klasa 7
Chemia bez tajemnic. Klasa 7
Poznajemy przyrodę klasa 4
Biologia bez tajemnic. Klasa 7
O autorach
Zespół redakcyjny pracował nad stworzeniem nowego podręcznika, a jego głównym celem było opracowanie treści dostosowanych do potrzeb współczesnych nauczycieli i uczniów. Precyzyjnie wyselekcjonowaliśmy autorów, którzy mają nie tylko bogate doświadczenie praktyczne, ale również są bezpośrednio zaangażowani w tworzenie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.