Sposób na fizykę
Numer aprobaty: 1167/1/2023
Obala mit, że fizyka jest przedmiotem trudnym. Nawet najbardziej skomplikowane treści są omówione prostym i obrazowym językiem.
Propozycje zróżnicowanych doświadczeń, do wykonania w szkole lub w domu, pomagają współczesnemu uczniowi poznać i zrozumieć prawa fizyki.
Podręcznik dostosowany do zmienionej podstawy programowej obowiązującej od 1.09.2024
Kupując podręcznik, zyskujesz dodatkowo dostęp do e-booka z oznaczeniem treści nieobowiązkowych. E-book dostępny na eduranga.pl od 01.09.2024 r. Korzystanie z eduranga.pl wymaga założenia darmowego konta.
E-book:
– zawiera czytelne oznaczenia treści nieobowiązkowych (dostosowane do aktualnej podstawy programowej);
– gwarantuje realizację treści według obowiązującej podstawy programowej.
Jak aktywować e-book? Zobacz tutaj
Poznaj nasz cykl
Uważna analiza wniosków wynikających z okresu nauki zdalnej, a także badania potrzeb nauczycieli i uczniów stanęły u podstaw procesu tworzenia nowego cyklu do nauki fizyki w szkołach podstawowych – „Sposób na fizykę”. Przygotowane na nowo materiały odpowiadają na współczesne wyzwania i w przystępnej formie prezentują nawet bardzo skomplikowane zagadnienia.
Punktem wyjścia dla procesu tworzenia nowych podręczników była aktualna podstawa programowa. Wszystkie treści zostały opracowane z wykorzystaniem sprawdzonych metod nauczania oraz założeń edukacji włączającej. Takie połączenie umożliwia efektywną naukę oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dla wszystkich uczniów.
Cykl „Sposób na fizykę” powstał w oparciu o metodę design thinking, która zapewnia zgodność końcowego produktu z potrzebami jego najważniejszych użytkowników – nauczycieli oraz uczniów. Dzięki temu lekcje fizyki mogą być prowadzone w oparciu o gruntownie zweryfikowany materiał.
Sposób na fizykę
Podręcznik dla kl. 7
Podręcznik łączy w sobie niezawodne metody nauczania, które sprawdzały się przed pandemią, z innowacyjną strukturą, opartą na modułach oraz nowoczesną formą przekazu.
Podręcznik pokazuje obecność zjawisk fizycznych w codziennym życiu, co zachęca do eksperymentowania opartego na metodzie DIY (do it yourself) i samodzielnego zgłębiania wiedzy. Urozmaicone zadania o zróżnicowanym poziomie trudności pozwalają na indywidualizację nauczania. Podręcznik zawiera również teksty popularnonaukowe, które stanowią doskonałe uzupełnienie wiedzy wymaganej w podstawie programowej.
Zeszyt ćwiczeń dla kl. 7
Zeszyt ćwiczeń, napisany przystępnym językiem, jest ściśle skorelowany z podręcznikiem. Zawiera urozmaicone zadania o różnym stopniu trudności, odnoszące się do życia codziennego.
W zeszycie ćwiczeń znalazły się ćwiczenia pokazujące użyteczność fizyki na co dzień, a także dodatkowe propozycje prostych doświadczeń, które uczeń może wykonać samodzielnie w domu. Testy powtórzeniowe po każdym dziale pozwalają łatwo i szybko sprawdzić stopień opanowania wiadomości i umiejętności. Dzięki takiej konstrukcji i zawartości zeszyt ćwiczeń stanowi cenną pomoc zarówno dla nauczyciela, jak i ucznia.
Sprawdź obudowę metodyczną dla nauczyciela
W poradniku nauczyciela znajdziesz wszystkie materiały, które pomogą przygotować Ci się do każdej lekcji.
W publikacji znajdują się wskazówki metodyczne, pomysły na dodatkowe doświadczenia i zadania, praktyczne rady dotyczące pracy z uczniami na różnym poziomie, wykaz akcesoriów potrzebnych do przeprowadzania doświadczeń czy odpowiedzi do zadań z podręcznika i zeszytu ćwiczeń. Poradnik nauczyciela jest dostępny zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej.
Sprawdź, jakie materiały przygotowaliśmy dla ucznia
Podręcznik dla klasy 7 to podzielony na sześć części materiał, który w praktyczny sposób prezentuje zagadnienia określone w podstawie programowej.
W klasie siódmej, materiał przygotowany w atrakcyjny graficznie sposób, obejmuje kluczowe zagadnienia z obszarów, takich jak oddziaływania, właściwości materii, ruch, dynamika, praca i energia oraz zjawiska cieplne.
Sprawdź, co inni myślą o naszym cyklu
Jestem pod wrażeniem klarownie przedstawionych i opisanych wykresów oraz komiksów nawiązujących do sytuacji z życia codziennego.
Uważam, że w podręczniku jest wystarczająca liczba zadań o różnym stopniu trudności, podobają mi się komiksy i pytania pod tematem lekcji, które mogą inspirować uczniów do poszukiwania odpowiedzi.
Świetne przekazanie informacji w sposób krótki i czytelny, w nawiązaniu do otaczającego świata.
Zajrzyj do środka!
Jak powstawał nasz nowy cykl?
„Sposób na fizykę” to zestaw materiałów dla klas 7-8, które tworzą uzupełniające się publikacje, wprowadzające uczniów w świat podstawowych zagadnień fizycznych. Zadbaliśmy o to, by wiedza przekazywana w podręcznikach odpowiadała możliwościom poznawczym młodych ludzi, jednocześnie bazując na podstawie programowej. Wszystkie te cele udało się zrealizować dzięki zastosowaniu metody design thinking.
Design thinking to metoda, która dotychczas nie była szeroko rozpowszechniona w polskiej szkole. Dzięki Wydawnictwom Szkolnym i Pedagogicznym sytuacja ta ulegnie zmianie, a korzyści z tego wynikające są trudne do przecenienia. Kluczowym założeniem organizacji pracy opartej o design thinking jest dogłębne poznanie potrzeb użytkowników tworzonego produktu. Nie tylko badaliśmy oczekiwania nauczycieli i uczniów, ale przede wszystkim zderzaliśmy je z kolejnymi wersjami przygotowywanych materiałów. Wszystko to było możliwe dzięki zorganizowaniu projektu badawczego na niespotykaną wcześniej skalę.
Zespół badań i rozwoju, który działa w ramach WSiP zorganizował trwające setki godzin konsultacje, panele, wywiady i ankiety, a także badania terenowe w całej Polsce. W ich trakcie odbyło się ponad 600 godzin lekcyjnych, w których udział wzięło 2.600 uczniów i 100 nauczycieli. To wszystko pozwoliło nam ustalić, że nasz „Sposób na fizykę” uzyskał następujące opinie:
92% uczniów podoba się nasz nowy podręcznik;
80% nauczycieli uznało podręcznik WSiP za lepszy od dotychczas przez nich używanego;
100% nauczycieli stwierdziło, że podręcznik jest świetnie dostosowany do potrzeb i oczekiwań współczesnych uczniów;
70% nauczycieli deklaruje chęć korzystania z nowego podręcznika już od najbliższego roku szkolnego.
Dobre przyjęcie nowego podręcznika wynika przede wszystkim z odpowiedniego języka, opisującego nawet skomplikowane zjawiska w zrozumiały sposób oraz wykorzystania metody design thinking. Wymagała ona od autorów WSiP przygotowania wielu różnych materiałów, które powstawały w oparciu o wnioski płynące z testów poprzednich wersji. To pozwala nam wprowadzić na rynek zupełnie nowy podręcznik, który ma już jednak akceptację swoich przyszłych odbiorców.
O autorach
Przygotowanie zupełnie nowego podręcznika wymagało zaproszenia do współpracy autorów, którzy uczą fizyki oraz angażują się w tworzenie nowoczesnej edukacji.
W ten sposób byliśmy w stanie odpowiedzieć nie tylko na aktualne, ale także wiele przyszłych wymagań nauczycieli i uczniów w szkołach podstawowych. Doświadczenie naszych autorów, to kolejny argument za wyborem cyklu „Sposób na fizykę”.