Poznajemy przyrodę
Cykl posiada numer dopuszczenia MEiN: 1168/1/2023
Nowy cykl pozwala na poznawanie przyrody w sposób odkrywczy i indywidualny.
Kompleksowo i równomiernie opracowane treści biologiczne i geograficzne, rzetelnie wytłumaczone zagadnienia, wzbogacone zasobami zdjęciowymi oraz graficznymi, pozwalają na pełne omówienie wszystkich zjawisk przyrodniczych.
Kupując podręcznik, zyskujesz dodatkowo dostęp do e-booka. E-book dostępny na eduranga.pl od 01.09.2024 r. Korzystanie z eduranga.pl wymaga założenia darmowego konta.
Jak aktywować e-book? Zobacz tutaj
Poznaj nasz cykl
W polskich szkołach zachodzi wiele zmian, a w ostatnich latach dynamikę temu procesowi dodatkowo nadała pandemia i wymuszony przez nią okres nauki zdalnej. Nowe potrzeby dostrzegają nie tylko nauczyciele, rodzice i uczniowie, ale także wydawcy edukacyjni i autorzy podręczników. I to właśnie dlatego na rynku ukazał się nowy podręcznik WSiP dla klasy czwartej – „Poznajemy przyrodę”.
Wiele metod stosowanych od dekad w szkołach, przestało działać. Inne mogą być nadal wykorzystywane, ale pod warunkiem nadania im nowocześniejszej formy. Bezdyskusyjnie wdrożenia wymagają natomiast najnowsze osiągnięcia wypracowane dzięki modelowi edukacji włączającej. Tworzeniu nowego podręcznika do przyrody przyświecały wszystkie te wyzwania i wiele nowych wniosków, zidentyfikowanych podczas badań terenowych, czyli w szkołach.
W ręce nauczycieli i uczniów oddajemy podręcznik oraz zeszyt ćwiczeń, które są oparte na aktualnej podstawie programowej, a zawarte w niej zagadnienia prezentowane są w nowoczesnej formie. Dobór tematów i forma ich przekazania uwzględniają dodatkowo zróżnicowany poziom wiedzy i umiejętności uczniów, a także potrzebę wyrównywania szans edukacyjnych. Zadbaliśmy także o odpowiedni balans pomiędzy treściami biologicznymi a geograficznymi.
Podręcznik „Poznajemy przyrodę” powstał w oparciu o metodę design thinking. Jest to innowacyjny sposób pracy nad publikacjami edukacyjnymi, który na pierwszym planie stawia potrzeby nauczycieli oraz uczniów. Te drobiazgowe przygotowania pozwoliły nam wprowadzić na rynek innowacyjne materiały edukacyjne, wspierające efektywną naukę przyrody.
Sprawdź, co zawiera nasz cykl
Podręcznik dla klasy 4
Nowy podręcznik odpowiada na potrzeby współczesnych uczniów i nauczycieli. Atrakcyjnie przekazuje wiedzę o tematach przyrodniczych i kładzie taki sam nacisk na wiedzę biologiczną i geograficzną.
Podręcznik daje nauczycielowi narzędzia umożliwiające dopasowanie lekcji do aktualnych potrzeb. Prezentuje nowe podejście do przekazywania wiedzy, stawiające na innowacyjne schematy, krótkie, blokowo ułożone teksty czy infografiki, co dodatkowo ułatwia przyswajanie wiedzy.
Zeszyt ćwiczeń dla klasy 4
Nowy zeszyt ćwiczeń z cyklu „Poznajemy przyrodę” dla klasy czwartej jest w pełni skorelowany z treściami zawartymi w podręczniku. Zawiera zadania o różnorodnej formie i różnym stopniu trudności.
Zadania obserwacyjno-doświadczalne z kartami pracy oraz zadania z elementami gamingu uczą aktywnie i poprzez zabawę. Nowy zeszyt ćwiczeń umożliwia zarówno samoocenę, jak i sprawdzenie wiedzy. Zadania wymagające większego zaangażowania uczniów są oznaczone specjalnym piktogramem.
Sprawdź obudowę metodyczną dla nauczyciela
W poradniku nauczyciela znajdziesz wszystkie materiały, które pomogą przygotować Ci się do każdej lekcji. W publikacji znajdują się scenariusze lekcji, karty pracy, odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń, a także omówienia dodatkowych pojęć i alternatywne moduły do pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych. Poradnik nauczyciela jest dostępny zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej.
Sprawdź, jakie materiały przygotowaliśmy dla ucznia
Podręcznik dla klasy 4 to podzielony na siedem części materiał, który w praktyczny sposób prezentuje zagadnienia określone w podstawie programowej. W klasie czwartej, materiał przygotowany w atrakcyjny graficznie sposób, obejmuje kluczowe zagadnienia z obszarów, takich jak środowiska życia organizmów, obserwacje pogodowe, ciało człowieka, krajobraz czy korzystanie z map.
Co inni myślą o naszym cyklu
Uczniowie mają możliwość sprawdzenia, w jakim stopniu opanowali materiał z danej lekcji oraz dowiedzieć się czegoś wykraczającego poza podstawę.
Wspaniały, interesujący, zaskakujący, motywujący.
Podręcznik ma ciekawą formę, podobają mi się zdjęcia, schematy, informacje graficzne, wypisane cele w języku ucznia do każdego tematu. Podsumowanie każdego działu ukierunkowuje wiedzę ucznia. Zeszyt ćwiczeń jest skorelowany z tematami w podręczniku co pozwala utrwalić wiedzę.
Zajrzyj do środka
Poznajemy przyrodę
„Poznajemy przyrodę”, to podręcznik i zeszyt ćwiczeń dla uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej. Jego przygotowanie odbywało się w oparciu o metodą design thinking, która wiązała się z koniecznością przeprowadzenia badań na niespotykaną dotąd skalę. Dzięki temu możliwe było jednak przygotowanie materiałów w pełni odpowiadających potrzebom ich przyszłych użytkowników.
„Poznajemy przyrodę”, to podręcznik i zeszyt ćwiczeń dla uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej. Jego przygotowanie odbywało się w oparciu o metodą design thinking, która wiązała się z koniecznością przeprowadzenia badań na niespotykaną dotąd skalę. Dzięki temu możliwe było jednak przygotowanie materiałów w pełni odpowiadających potrzebom ich przyszłych użytkowników.
Design thinking to metoda, która od pewnego czasu jest wykorzystywana w najbardziej nowoczesnych firmach na całym świecie. Zastosowanie tego typu wzorców podczas prac nad podręcznikiem szkolnym umożliwia dokładne odczytanie potrzeb odbiorców w dynamicznie zmieniających się warunkach. W projekt prowadzony przez zespół badań i rozwoju WSiP, zaangażowanych było wielu uczniów i nauczycieli.
Podczas trwających setki godzin konsultacji, paneli, wywiadów i ankiet, a także badań terenowych w całej Polsce zbieraliśmy szczegółowe informacje na temat oczekiwań uczniów i nauczycieli. Nowe materiały zostały przetestowane podczas 600 godzin lekcyjnych, w których udział wzięło 2.600 uczniów i 100 nauczycieli. To wszystko pozwoliło nam ustalić, że:
- 100% badanych nauczycieli twierdzi, że nowy podręcznik „Poznajemy przyrodę”, przygotowany przez WSiP jest dostosowany do potrzeb współczesnego ucznia;
- 89% badanych nauczycieli twierdzi, że nasz podręcznik do Przyrody ma odpowiednią ilość materiału;
- 91% badanych nauczycieli oceniło schematy w nowym podręczniku WSiP do Przyrody jako bardzo dobre;
- 90% badanych nauczycieli oceniło grafiki w nowym podręczniku WSiP „Poznajemy przyrodę” jako bardzo dobre.
Prace nad nowym podręcznikiem wg tej metody wymagały przygotowania wielu różnych wersji materiałów, które były następnie oceniane przez nauczycieli i uczniów. Bazując na otrzymywanych informacjach zwrotnych, wprowadzaliśmy oczekiwane modyfikacje, a ostateczna wersja podręcznika uwzględnia wnioski z wieloetapowych badań. To przekłada się na unikalną sytuację, w której na rynku pojawia się nowy podręcznik, będący zarazem zaakceptowany przez swoich przyszłych odbiorców.
O autorach
Przygotowanie nowego podręcznika wymagało skompletowania zespołu redakcyjnego, którego zadaniem było stworzenie treści odpowiadających potrzebom współczesnych nauczycieli i uczniów. Zadbaliśmy o to, by autorzy byli nie tylko praktykami, ale także osobami bezpośrednio zaangażowanymi w tworzenie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Mogą Cię zainteresować