Zdolność reagowania na sytuacje bezpośredniego zagrożenia życia czy inne kryzysy, to nie tylko kwestia naszej odporności psychicznej. Zapoznaj się i swoich uczniów z najnowszą publikacją RCB jest e-book „Bądź gotowy – poradnik na czas kryzysu i wojny”.
Witamy na blogu WSiP
Znajdziesz tu wiele interesujących artykułów dla nauczycieli, rodziców i dyrektorów szkół – treści merytoryczne, porady psychologiczne i wychowawcze. Zostań z nami i śledź wszystkie nowości i wiadomości, które Cię interesują.
20 listopada obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, który jest okazją do refleksji nad prawami najmłodszych …
Nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem. Ta zasada nie jest wyjątkiem także w odniesieniu do dziecka, który z różnych przyczyn musi powtarzać klasę. Niestety, jak pokazują badania przeprowadzone przez Uniwersytet Fudan, tacy uczniowie doświadczają w szkole wielu nieprzyjemności od swoich rówieśników.
Wydaje się, że w czasie wojny, aktywiści internetowi dostali zgodę do tego, by wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności stanowić osobny front walczący z dezinformacją. Czy zatem w tym przypadku cel uświęca środki? Czy podejmowanie niezgodnych z prawem działań może być słuszne, gdy na szali znajduje się ludzkie życie? Zachęć swoich uczniów do dyskusji na ten temat i dowiedz się, jak odpowiadać na cyberataki.
Egzamin ósmoklasisty to zwieńczenie nauki w szkole podstawowej. Warto jednak zacząć przygotowania do niego już w klasie 7. Dlaczego? Choćby po to, by uczeń oswoił się z formułą egzaminacyjną- mniej stresu, to większa szansa na sukces!
Autyzm to spektrum wielu różnych zachowań. Nie ma dwóch podobnych dzieci ze spektrum. Warto wiedzieć, w jaki sposób określa się jego specjalne potrzeby edukacyjne i jak się je zaspokaja oraz co mówi na ten temat polskie prawo.
Jednym z najważniejszych zadań, przed którymi stają dzisiaj polskie szkoły, jest wsparcie skutecznej asymilacji uchodźców z Ukrainy. Bardzo pomocne może okazać się zapoznanie z kulturą ukraińską, która może być ciekawym tematem także dla dzieci z Polski.
Niezależnie od przyczyny, każda sytuacja konfliktowa charakteryzuje się obecnością silnych i trudnych - zwłaszcza dla młodego człowieka - emocji, z którymi nie umie on jeszcze sobie poradzić. Często dochodzi do agresji słownej lub fizycznej, a jak wiemy, emocje nigdy nie są dobrym doradcą...
Niestety czasami zdarza się, że w klasie jest uczeń, który ma poważny problem w domu - mieszka w rodzinie dysfunkcyjnej lub doświadcza przemocy. Warto wiedzieć, jak postępować w takiej sytuacji. Poznaj trzy procedury postępowania i zastanów się, czy nie zaproponować wdrożenia ich w Twojej placówce.
Klasa to miejsce, w którym nauczyciel i uczniowie spędzają dużo czasu. Warto więc zadbać o to, by w miarę możliwości, każdy czuł się w niej dobrze. Jak tego dokonać?
Szkoła to dla uczniów bardzo ważne miejsce nie tylko ze względów edukacyjnych. To tam dzieci i młodzież obcują z rówieśnikami i nauczycielami, przez co uczą się komunikacji i życia w społeczności. Szczególnie teraz, w dobie pandemii i nauki zdalnej, te relacje są bardzo ważne. Jak wyglądają te relacje i na co wpływają?
W polskich szkołach z dnia na dzień przybywa uczniów z Ukrainy. Włączenie ich do edukacji jest wyzwaniem dla wychowawcy, nauczycieli oraz uczniów. Jak więc się do tego odpowiednio przygotować? Co zrobić, aby polscy uczniowie dobrze przyjęli nowych kolegów i koleżanki w klasie?
Rodzicom i nauczycielom zależy, aby dzieci lubiły naukę i szkołę, co przełoży się nie tylko na dobre oceny, ale również na wszechstronny rozwój ucznia. Pedagodzy powinni dbać o pozytywną relację dziecka ze szkołą i nauką. Jednak warto pamiętać, że rodzice również mają wpływ na to, czy jego dziecko będzie chciało się uczyć.